Program „Mój Elektryk”, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), ma na celu promocję zakupu i użytkowania samochodów elektrycznych w Polsce. Inicjatywa ta oferuje dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych, zachęcając zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorców do wyboru bardziej ekologicznych środków transportu. Program stanowi część szerszej strategii rządowej, mającej na celu redukcję emisji spalin i poprawę jakości powietrza w kraju.
Kto może skorzystać z dopłat do aut elektrycznych?
Z programu „Mój Elektryk” mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy. Dla osób prywatnych przewidziano dopłaty w wysokości 18 750 zł, a posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą liczyć na zwiększone wsparcie w kwocie 27 000 zł.
Przedsiębiorcy również mają możliwość uzyskania dofinansowania, jednak w ich przypadku kwota zależy od kategorii pojazdu oraz średniorocznego przebiegu. Program obejmuje nie tylko zakup nowych pojazdów elektrycznych, ale także ich leasing, co zwiększa dostępność tej formy wsparcia dla różnych grup beneficjentów.
Wysokość dopłat w programie „Mój Elektryk”
Program „Mój Elektryk” oferuje zróżnicowane kwoty dopłat, dostosowane do potrzeb różnych grup beneficjentów. Osoby fizyczne mogą otrzymać dofinansowanie w wysokości 18 750 zł na zakup samochodu elektrycznego. Rodziny wielodzietne, posiadające Kartę Dużej Rodziny, korzystają z podwyższonej kwoty wsparcia wynoszącej 27 000 zł.
Dla przedsiębiorców system dopłat jest bardziej złożony. Wysokość dofinansowania uzależniona jest od dwóch głównych czynników: kategorii pojazdu oraz deklarowanego średniorocznego przebiegu. Ta elastyczność w przyznawaniu dopłat ma na celu dostosowanie wsparcia do rzeczywistych potrzeb i intensywności użytkowania pojazdów w działalności gospodarczej.
Zobacz również: Jak rozliczyć sprzedaż maszyny rolniczej na gruncie CIT?
Program „Mój Elektryk” a podatki
Osoby fizyczne
Osoby fizyczne otrzymujące dopłatę w ramach programu „Mój Elektryk” nie muszą obawiać się dodatkowych obciążeń podatkowych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), dotacje uzyskane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są zwolnione z opodatkowania.
Oznacza to, że beneficjent nie ma obowiązku odprowadzania podatku od otrzymanej kwoty dopłaty. Co więcej, nie ma również konieczności deklarowania tej kwoty w rocznym zeznaniu podatkowym. Takie rozwiązanie znacząco upraszcza proces rozliczeniowy i zwiększa atrakcyjność programu dla potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych.
Przedsiębiorcy
Przedsiębiorcy korzystający z programu „Mój Elektryk” również mogą cieszyć się korzystnymi rozwiązaniami podatkowymi. Podobnie jak w przypadku osób fizycznych, dotacja otrzymana w ramach programu jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT.
Dla firm rozliczających się podatkiem CIT obowiązuje analogiczne zwolnienie, zapisane w art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Co istotne, otrzymanie dotacji nie wpływa negatywnie na możliwość zaliczenia wydatków związanych z zakupem lub leasingiem pojazdu do kosztów uzyskania przychodu. Przedsiębiorca może w pełni uwzględnić w kosztach podatkowych zarówno opłatę wstępną, jak i regularne raty leasingowe, niezależnie od faktu otrzymania dofinansowania.
Amortyzacja samochodu elektrycznego zakupionego z dotacją
Amortyzacja samochodu elektrycznego zakupionego z wykorzystaniem dotacji z programu „Mój Elektryk” wymaga szczególnej uwagi ze strony przedsiębiorców. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT, do kosztów podatkowych nie zalicza się odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która odpowiada wydatkom sfinansowanym z dotacji.
W praktyce oznacza to, że jeśli przedsiębiorca otrzymał dofinansowanie pokrywające 100% wartości pojazdu, nie będzie mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych. W przypadku częściowego dofinansowania, odpisy amortyzacyjne są zaliczane do kosztów proporcjonalnie do części sfinansowanej ze środków własnych firmy. Warto pamiętać, że dla samochodów elektrycznych limit wartości początkowej, od której można dokonywać pełnych odpisów amortyzacyjnych, wynosi 225 000 zł.
Jak zaksięgować dotację na samochód elektryczny?
Otrzymaną kwotę dofinansowania należy zaliczyć do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie, w miarę dokonywania odpisów amortyzacyjnych, kwotę tę stopniowo przeksięgowuje się do pozostałych przychodów operacyjnych.
Proces ten powinien przebiegać równolegle do naliczania amortyzacji. Takie podejście zapewnia równomierne rozłożenie wpływu dotacji na wynik finansowy firmy w całym okresie użytkowania pojazdu. Jest to zgodne z zasadą współmierności przychodów i kosztów, co pozwala na rzetelne odzwierciedlenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w sprawozdaniach księgowych.
Koszty uzyskania przychodu a dopłaty do aut elektrycznych
Kwestia kosztów uzyskania przychodu w kontekście dopłat do aut elektrycznych jest szczególnie istotna dla przedsiębiorców. Wbrew obawom, otrzymanie dotacji z programu „Mój Elektryk” nie ogranicza możliwości zaliczenia wydatków związanych z pojazdem do kosztów podatkowych.
Przedsiębiorca może w pełni uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu zarówno opłatę wstępną, jak i regularne raty leasingowe. Dotyczy to również sytuacji, gdy część tych opłat jest pokrywana z otrzymanej dotacji. Wynika to z faktu, że art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT, który wyklucza z kosztów wydatki sfinansowane z niektórych dochodów zwolnionych z podatku, nie wymienia zwolnienia dotyczącego programu „Mój Elektryk” (art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT).
Ta korzystna interpretacja przepisów została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 17 sierpnia 2023 roku (nr 0111-KDIB1-2.4010.303.2023.2.MC).
Najważniejsze informacje w skrócie
- Program „Mój Elektryk” oferuje dopłaty do 18 750 zł dla osób fizycznych i do 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny na zakup samochodów elektrycznych.
- Dotacje otrzymane w ramach programu są zwolnione z podatku dochodowego zarówno dla osób fizycznych, jak i przedsiębiorców (art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT, art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT).
- Przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu pełną wartość rat leasingowych i opłaty wstępnej, niezależnie od otrzymanej dotacji.
- Odpisy amortyzacyjne można dokonywać tylko od części wartości pojazdu sfinansowanej ze środków własnych, z limitem 225 000 zł dla samochodów elektrycznych.
- Dotację należy księgować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów, stopniowo przenosząc ją do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do naliczania amortyzacji.